Rövidebb leírás:   Valamivel rövidebb :-)

Váltás nagyobb betűméretre:  A

A fixCall System részletes leírása.

Az alábbiakban bemutatom a Rögzített Telepítésű Segélyhívó Készüléket (továbbiakban RTS) illetve hozzá kapcsolódóan a fixCall System nevű tervezetet.

Az RTS egy általános, mobiltelefon-technológián alapuló segélyhívó berendezés.
Vészhelyzet (pl.: személyi sérülés, tűz, bűncselekmény) esetén fontos, hogy gyorsan és optimális módon értesítsük az illetékes hatóságokat. Ennek legfontosabb eszköze a 2014-től Magyarországon is bevezetésre kerülő Egységes Segélyhívó Rendszer, vagyis a 112-es segélyhívószám használata. A rendszer akkor lehet hatékony, ha a vészhelyzet helyszínén van alkalmas segélyhívó eszköz és olyan, hívást lebonyolító személy, aki birtokában van a szükséges információknak. A vonalas telefonok számának csökkenése miatt ezeket a hívásokat egyre inkább mobiltelefonról kezdeményezik. Megtörténhet, hogy vészhelyzet esetén nincs kéznél mobiltelefon, esetleg lemerült az akkumulátora, vagy más okból nem használható. Az is gyakori eset, hogy ijedtség, sokkos állapot, vagy egyéb ok miatt a hívónak nem jut eszébe a segélyközpont telefonszáma illetve téves, vagy hiányos információt ad a vészhelyzet helyének megadásakor. Ezen problémák bármelyike nagyban csökkenti a mentés hatékonyságát.

Léteznek segélyhívó rendszerek, melyek részben kiküszöbölik ezeket a hátrányokat. Magyarország több nagyvárosában is telepítésre kerültek nyilvános segélyhívó oszlopok. Ezek egyik hátránya, hogy a hívás először egy diszpécserközpontba érkezik, és csak ezután kerül továbbításra az egységes segélyhívó rendszerbe, értékes időt veszítve ezzel. Másik hátrány, hogy egy-egy ilyen készülék, illetve a fenntartásuk rendkívül drága, ezért korlátozott az ilyen rendszerek elterjedése.

Kizárólag járművekben használatos az eCall rendszer, melynek beépítése a vonatkozó EU rendelet értelmében 2015-től minden új gépkocsi-típus esetében kötelező lesz. Az eCall rendszer gyakorlatilag egy járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Az eCall rendszer működése járműközlekedési eseményekre korlátozódik.

Az RTS célja az ismert megoldások hátrányainak kiküszöbölésével, illetve csökkentésével olyan segélyhívó készülék létrehozása, mellyel meghatározott helyekről a segélyhívás gyorssá, egyszerűvé és megbízhatóvá válik. További cél, hogy a segélyhívó olcsón előállítható legyen, megkönnyítve ezzel az elterjedését.
A feladat megoldására olyan mobiltelefon-elektronikát tartalmazó készüléket használunk, mely a mobiltelefonok gyorshívó funkciójához hasonló módon, egy gombnyomással képes beszédhívást kezdeményezni az előre beprogramozott 112-es segélyhívó számon. A beépített kihangosító egység segítségével leegyszerűsödik a hívást fogadó operátorral történő beszélgetés. A segélyhívó készülék energiaellátása folyamatos, melyet hálózati tápegység segítségével biztosítunk.

Az RTS szerves része az általam fixCall System-nek nevezett tervezetnek (továbbiakban fixCall).
A fixCall két fő részből áll.
Első része a segélyhívást kezdeményező oldalon maga az RTS, amely rögzítetten telepítésre kerül a megrendelő által megadott címen. Második része egy adatbázis-kezelő program, mely a segélyhívást fogadó oldal számítógépén fut. A telepített RTS-hez kapcsolódó azonosító adatok a telepítést követően rögzítésre kerülnek ennek a programnak az adatbázisába.
Amikor hívás érkezik a segélyközpontba, a hívó fél elküldött hívószáma átkerül a számítógépbe. Az adatbázis-kezelő program e hívószám alapján pillanatokon belül megjeleníti a képernyőn az adatbázisában ehhez a hívószámhoz tartozó adatokat: név, cím, telefonszám, GPS-adatok, speciális információk, stb.     Például így. <<<<< Ide kattints!
Ezáltal a segélyközpont operátora azonnal rendkívül fontos információkhoz jut. Rögtön látja, hogy a hívás olyan készülékről érkezik, mely része egy "hivatalos" körülmények között létesített hálózatnak. Még a kapcsolat létrejötte előtt megjelennek a képernyőjén azok az adatok, melyek a mentés szempontjából a legfontosabbak, és ami a lényeg: a rendszer tulajdonságaiból adódóan ezek az információk pontosak és megbízhatóak.
Az eddigiek természetesen a FixCall System alapleírását tartalmazzák, de a rendszer számos egyéb lehetőséget magában foglal mind az RTS, mind az adatbázis-kezelő program oldaláról.

A fixCall System (és RTS) előnyei:

- A hívás nagyon egyszerűen, egy mozdulattal (gombnyomással) indítható.
- A sok esetben zavart, sokkos állapotban lévő hívónak nem kell a telefonszámon gondolkodni.
- A segélyközpontban azonnal látják a hívó nevét, címét, telefonszámát, a hívás helyének koordinátáit, amit egyből továbbíthatnak a riasztandó egységnek.
- A hívás és a fogadás oldalán is a segélynyújtás szempontjából értékes idő takarítható meg.
- A folyamatos áramellátás következtében bármikor használható.
- Olcsón kivitelezhető és működtethető.
- Használata esetén kicsi a valószínűsége a fals hívásnak.
- Az opcionálisan rögzített hang vagy képadatok segítséget nyújthatnak egy esetleges vizsgálat során.
- Az opcionálisan működő néma riasztás segítségével támadás esetén lehetőség van a támadó tudta nélkül értesíteni a segélyközpontot.
- A naplózott bejövő hívások alapján hasznos statisztikák készíthetők.
- A rendszert bárki használhatja (hivatalok, cégek, magánszemélyek).

Előnyök az állam szempontjából:

- A rendszer segítségével emberéletek menthetők meg.
- Lerövidül a segélynyújtás megkezdéséig eltelő idő, így nagymértékben csökkenhet a kialakuló személyi sérülések, illetve anyagi károk nagysága, és ezzel összefüggésben a gyógyítás és a helyreállítás költsége.
- A pontos és megbízható adatok birtokában csökkenhetnek a kivonuló egységek költségei.
- A készülékek gyártása és telepítése új munkahelyeket teremt.

Az Európai Bizottság szándéka szerint 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet fel kell szerelni az életmentő eCall vészhívó rendszerrel. A bevezetéssel az eCall évente mintegy 20-25 áldozatot menthetne meg Magyarországon.

(Forrás: http://www.itbusiness.hu/Fooldal/rsscsatorna/Mindenkinek_celba_kell_ernie.html?portalstate=rss)

A fixCall System ennek az elképzelésnek a szerves részeként az eCall rendszerrel párhuzamosan, (annak kiegészítéseként) az utakon kívül látná el feladatát és szolgáltatná azokat az eredményeket, amelyeket a hasonló rendszerektől elvárunk.

A járművekbe épített vészhívókhoz hasonlóan, az RTS esetében sem várható, hogy önkéntes alapon elterjedjen, ezért hatékony hálózat kialakításához kormányzati intézkedések és az ezzel kapcsolatos jogi környezet kialakítása szükségesek. A költségek tekintetében támogató partnerként lehet számítani a biztosító társaságokra, mert meggyőződésem, hogy a fixCall segítségével időben érkező mentés a kártérítési összegek nagyságát is jelentősen csökkenti.

Laczik István